Könyvet kapni és ajándékozni...
Imádok könyvet ajándékozni és könyvet kapni ajándékba.

Az ilyen ajándékozásból háromféle van: a tökéletes meglepetés, a titokzatos módon kitudakolt vágyálom teljesítése és a "rendelésre szállítás" vagy könyvutalvány-átadás. Lobo egyébként egészen más témájú posztjáról ugrott be a gondolat: Uramisten, én mostanában, ha csak tehetném, mindig a harmadik módszerhez folyamodnék, magammal kapcsolatban pedig kifejezetten a kettes és hármas változatnak örülök... Talán kezdek anyagiassá és érzéketlenné válni? Hiszen a legszebb ajándék, amit magunk készítünk (de ez a könyvnél általában nem jön szóba), vagy amit magunk választunk!

Az elmúlt években több ifjú párral is tökéletesen egyetértettem abban, hogy változó, szegényedő és egyre sokfélébb ízlésű világunkban a legjobb nászajándék nem feltétlenül a titkolt, abszolút meglepetés. Igenis praktikus dolog elegáns csomagolásban, esetleg egyéni aprósággal együtt pénzt ajándékozni, amit a házaspár arra költhet, amire vágyik, vagy netán az ifjú pár által előre összeállított listáról kiválasztott dolgok egyikét megvenni. Így elkerülhető a tizennégy kávéskészlet egy időben történő megkapása vagy nagyon divatos mohazöld függönyök bevonulása a fiatal házaspár teljesen kékre tervezett lakásába. Az ember esküvőre nagyobb összeget igyekszik szánni (még ha a nagyobb relatív fogalom is), arra meg biztosan nem vágyik, hogy ezt a summát olyan ajándékra költse (dobja ki), ami aztán a házasoknak valójában nem kell, igazából nem tetszik, netán maga a (be nem vallható) rémálom.

Ugyanakkor a (karácsonyi és egyéb) ajándékozásnál valahogy nem tudok egészen napirendre térni afelett, hogy pénzt ajándékozzam. Szigorúan a könyvvásárlás példájánál maradva: akitől távol vagyok, azok számára hiába kínál fel több könyváruház (pl. a Bookline) e-mailben elküldhető, vásárlási utalványnak megfelelő kupont, e-mailt ajándékozni mégiscsak hülye dolog. Utalványkártyát (pl. amilyet a Libri ad) vagy egyáltalán, bárhol beváltható hagyományos papírutalványt postára bízni necces, mert nem biztos, hogy megérkezik. (És ezzel most nem a postásokat akartam megbántani: mifelénk csak kedvesek járnak.) Nyilván pénzt szintén nem küldhetek borítékban, de nem is utalhatok valakinek azzal, hogy vegyél belőle valami jó kis könyvet karácsonyra, mert ez így nagyon etikettsértő, legalább is családi körön kívül. A legtöbb kapcsolat, amiben ajándékra van szükség, más. Általában tehát marad egy valódi könyv kiválasztása, becsomagolása, elküldése.

Pedig - muszáj bevallani - a könyvek drágák, s ha már a pénzt egy könyvpéldányra váltjuk át, jó lenne, ha az ünnepelt épp arra vágyna és nem másra. Akár 3000-5000 Ft közötti összeget is könnyű költeni, néha akár egyetlen egy könyvre is, így aztán az ember csak nagyon erősen reménykedni tud, hogy a szeretettel kiválasztott kötete sikert arat a címzettnél. Ezért becsülöm azokat, akik nem szégyellősek: rendelkeznek nyilvános kívánságlistákkal (a legtöbb netes könyváruházban van ilyen), segítenek kifürkészni, mi is a szívük vágya (közvetítők, barátok, netán a Moly segítségével), adott esetben hajlandóak megmondani, mit szeretnének. Ajándékbeszerzőként szinte nincs különbség aközött az élmény között, amikor egy olyan könyvet próbálsz meg felhajtani valakinek, amiről tudod, hogy szeretné, vagy egy olyat, amiről fogalmad sincs, végül elég örömet okoz-e. Talán csak az az eltérés, hogy az utóbbi esetben végig ott motoszkál a tudatod mögött, egyáltalán megéri az előjegyzés, kincsvadászat, beszerzés? Vagy csalódás lesz a vége?

Megajándékozottként biztosra mondhatom, én nem érzek különbséget. Illetve sokkal jobban örülök annak, amikor olyasmit kapok meg, amire vágytam, mint ha valaki megpróbál az ajándékával a saját ízléséhez szoktatni (távoli barátoktól szoktam például látványszakácskönyveket kapni: mivel nem lehet őket "elolvasni", főzési tudásom mértéke pedig a hattyú hangjának szépségével vetekszik, az ajándékkapás örömén kívül más öröm egyszerűen nem tud ezekhez a kötetekhez fűzni...). Ha viszont akár kapott utalványból is vásárolok magamnak, mindig följegyzem, kinek köszönhetem, hogy ez vagy az a könyves vágyam teljesült, s évek múlva is emlékszem rá: ahá, a Tutanhamon-album tőlük való, ezt az Austen-életrajzot pedig tőle kaptam... Ha pedig valaki megkérdezi, mire is vágyom, sajnos mindig tudok négy-öt címet mondani, így az, hogy végül mit is kapok meg, tulajdonképpen még ebben az esetben is meglepetés marad...

Persze az ajándékozásnál azért törekvésem, hogy valami személyes is legyen a könyvajándék mellett. S néha vannak nagy találkozások, amikor ugyan nem tudok róla, hogy az ünnepelt erre vagy arra a kötetre vágyik, mégis biztos vagyok benne, ez tetszeni fog neki: ilyenkor persze jöhet a meglepetés, mint ajándékozási megoldás.

Az utolsó tabu viszont, aminek a megsértésében nem biztos, hogy mindenki egyet ért velem, a használt könyv vételéé. Én akkor sem sértődöm meg, ha valaki antikvár kötettel lep meg. Egyrészt bizonyos vágyaim csak így kaphatók, másrészt egy jó állapotú antikvár könyvvel pénzt is lehet spórolni: több jut például a személyes apróságra mellé. Ám sok embertől hallom, hogy számukra használt kötet átadása sértő meglepetés, így én nem ajándékozok ilyet, ha van friss kiadás.

Kíváncsi vagyok, kinek mi a véleménye: szereti-e, ha olyan könyvet kap, amiről valahogy megtudakolták, szeretné-e; ajándékoz-e pénzt, utalványt könyv helyett; vagy ad-e ajándékba jó állapotú használt könyvet?

S hogy miért karácsonyhoz illik ez a téma? Azt hiszem, a blog olvasói közt nincs olyan, aki legalább egy könyvet ne kapna karácsonyra: szerintem ez az az ünnep, amikor előbb-utóbb mindenki eljut a könyvajándékozás nehéz kérdéseihez.

A képek lelőhelye: itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt. Akik pedig úgy gondolják, a fenti eszmefuttatás mérlegelése helyett inkább azokkal kellene foglalkozni, akiknek senki sem ad ajándékot és akik nem juthatnak könyvhöz sem olcsón, sem drágán, ajánlom ezt a három beszámolót és az ekultura.hu kezdeményezését.
6 Responses
  1. Alfrodulson írta:
    Használt könyvet ajándékozni? Ha máshogy nincs rá mód, értsd nem kapható másképpen, akkor aki kapja, tudja jól, hogy erről van szó, és szerintem így is örülni fog neki, elvégre biztosan nagyon kell neki, az adott kötet, ha már egy nem kapható példányra pályázik. Viszont, ha újan is kapható, szerintem abban az esetben talán tényleg lelombozó lehet egy használtat kapni friss helyett.
    Én egyébként már elég régóta magam intézem a karácsonyi kívánságomat a szülőknél, mert nem bírnának elmenni rajta, hogy éppen melyik kötetekre vágyom a legjobban, így én kisegítem őket ezzel, persze könyvbe karácsony előtt bele se nézek – ha éppen én intéztem a vétel, mint idén –, csak tudom, hogy mi lesz az, aztán amikor kibontom a csomagból, és belelapozok az új, vágyott könyvbe – ha tudtam is, hogy mi lesz – nekem ugyan olyan öröm, mintha nem tudtam volna. :)


  2. Katherine_Grey írta:
    Szabad ezt átmásolnom a blogomra? (Hozzászólásnak.)
    Egyébként igen, a használt könyvnél arra gondoltam, amikor nem kapható másképpen, vagy a másik eset, amikor antikváriumi használatlan példány. Az Antikvarium.hu pl. külön jelöli ezt, hogy ajándékozásra való állapotú a kötet: ők nem írnak bele és nem ragasztanak rá vonalkódot sem.


  3. Alfrodulson írta:
    Persze, át lehet tenni, gondolkoztam is, hogy oda írjak-e, de nekem ez megszokottabb felület, illetve ott nem figyelem külön, hogy érkezett-e válasz.
    Amikor pedig az antikváriumnál olvasatlan példányt szerez az ember, akkor pedig lényegében szerintem nem számít antikváriuminak, csak annyiban, hogy azon át lett beszerezve, de ha egyszer „szűz” könyvről van szó, akkor az akkor is újnak számít. Az megajándékozott pedig csak akkor tudná, hogy antikvárból van, ha erre külön felhívják a figyelmét, hiszen látni nem látni rajta :)
    Még az utalványhoz annyi jutott eszembe, hogy szerintem – vagy az én esetemben –, az nem olyan nagy öröm, mint kapni egy könyvet, amit én választottam ki, hiszen a könyv maga az ajándék, az utalvány csak az ajándékhoz vezető út – ami utólag már be se lesz csomagolva –, és nem is olyan látványos az utalvány. A pénz pedig az utalványnál is „rosszabb”, mert a pénzt másra is lehet költeni, tehát ha könyvre is szánták, lehet végül a pénz – ami a többihez adódik hozzá a pénztárcában –, másra lesz elköltve akarva vagy akaratlanul. Az utalvány ennyiben jobb, ha tényleg könyv a cél, hiszen azt csak a megadott termékre lehet elhasználni. De szerintem a legjobb eset akkor is az, ha könyvet kapunk akár azon az áron, hogy tudjuk, mely kötetet fogjuk kapni.


  4. Katherine_Grey írta:
    Ez nagyon érdekes a gondolat a végén. (Az útról és a célról.)
    Akkor engedelmeddel átmásoltam.


  5. petamas írta:
    Furcsa kérdés. Nagyon nehezen tudom beleélni magam abba a gondolatvilágba, hogy „nem örülök a könyvnek, mert használt”. Természetesen használt és használt könyv között is van különbség, de feltételezem, nem koszos/penészes/szakadt könyvekről beszélünk, hanem olyanokról, amin ugyan lehet, hogy látszik, hogy valaki már olvasta, de amúgy semmi baja. Nekem sokkal fontosabb az, hogy ha sorozattag, akkor illeszkedjen a többi részhez. (Értsd: egy használt, de sorozathoz illeszkedőnek jobban örülök, mint egy vadiúj, de elütőnek.)

    Könyvutalványt azért nem szeretem, mert valószínűleg csak valamelyik nagy cégnél (libri, alexandra, bookline) váltható be, és fáj a szívem, amikor a kiadói webshopban 10-20 százalékkal olcsóbban látom. Olyankor úgy érzem, elpocsékolódott a különbség. 3-4 ilyenből már majdnem kaphattam volna még egy könyvet. :)
    Mi általában félig-meddig célzott utalványszerűséget szoktunk ajándékozni egymásnak, ha nem tudjuk, pontosan mit szeretne a másik: „új Darren Shan”-kupon, vagy „valami sci-fi”-kupon, stb. Aki kapja, az utána megkeresi magának, hogy hol a legolcsóbb, és megrendelteti az ajándékozóval. Így biztos nem megy kárba semmi, lehet onnan rendelni, ahonnan akarunk, de mégsem pénzt adtunk. Persze ez csak szűk családi körben működik.
    Egyéb esetben addig szaglászom az illető körül, amíg rájövök, mit szeretne, és utána egyeztetek a többi potenciális ajándékozóval. Még sosem sikerült ütközést produkálnunk, és mindig örül a címzett. :) Ha nem tudom kinyomozni, mit szeretne, akkor mást kap.


  6. A fenti beszélgetés itt található meg:
    http://moly.hu/blogok/http-katherines-bookstore-blogspot-com-2013-12-konyvet-kapni-es-ajandekozni-html