Kívánságok hálójában
Amikor ez az írás megjelenik, már csak két napra van a 86. Ünnepi Könyvhét. Így június elején olyan sok a könyvmegjelenés, hogy az ember talán nem is győz szemelgetni belőle. Mégis, úgy gondoltam, ismét felsorolom magamnak azokat a könyveket (épp nyolcat), amelyeknek a megjelenéséről most értesültem - és nagy fantáziát látok bennük.

Erik Wahlström: Isten
Typotex, 2015, megjelent
Azóta szemezek ezzel a könyvvel, mióta (még komoly és meglehetősen furcsa eredeti fedélképével) felkerült a kiadó előkészületben-listájára. Végül magyarul a szokásos, egyedien és naivul ötletes, stílusában félreismerhetetlen borítót kapta: férfibájjal bíró, elegáns inggalléros, dicsfény előtt pózoló Úristene jobb kézzel áldást oszt, karórás baljával meg a kávéját szorongatja... A vaskos kötet bibliai parafrázist ígér, posztmodernül blaszfémikusat, groteszken humorosat. Mostanában valósággal rákattantam a kiadó világirodalmi sorozatára, amelyben még egyszer sem sikerült mellényúlni: minden kötet ugyanolyan remek, ám persze teljességgel más és sajátos is. Így (az) Istennek természetesen helye lesz a polcomon.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Polona Glavan: Éjszaka Európában
Typotex, 2015, megjelent
Érdekes ebben a sorozatban, hogy amikor találomra, érdeklődés alapján elolvastam az első néhányat - nos, csupa nőíró könyvét sikerült kézbe vennem: Eva Baronsky Mozart felébredje volt az első, ezt követte Ioana Pârvulescu Az élet pénteken kezdődikje, melynek (szégyen) először Ioannak olvastam a szerzőjét, szóval nem írónőként vettem meg az írását. Mindmáig a sorozat csúcsa számomra Sylwia Chutnik Női zsebatlasza, de Leena Krohntól is a szériában kiadott Hotel Sapiens volt az első könyv, amely tetszett. Utólag rájöttem, nem is jelent meg több írás hölgytől a sorozatban, kivéve Imma Monsót és - a szlovén Polona Glavant. Úgyhogy látatlanban is bizalmat szavaznék neki. S akkor még ott a csodás fedélkép is...
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Jack McDewit: Űrhajótöröttek
Metropolis Media, 2015, megjelenés: június 4.
A kiadó nem siette el a könyvheti megjelenéseinek a bejelentését: én legalább is csak a hétvégén lettem figyelmes két csábító újdonságukra. Ami ezt a különleges sci-fit illeti, a borító már lenyűgöző, bár úgy tippelem, mind a borító, mind a fülszöveg cselekményesebb és kalandosabb regényt jósol, mint amilyen az Emlékmű a csillagokban folytatása lehet. Mivel a sorozat első része sokszor filozofikus, töprengő, cselekményében pedig ráérős volt, remélem, a második kötet is hasonlít rá, legalább egy kicsit. A kötet kiadásával az is eldőlt, hogy a szerző Priscilla Hutchins-szériája fog előbb folytatódni, s a hetedik Alex Benedict-regény még várat magára egy kissé.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Indrek Hargla: Melchior és a Kerekeskút utca lidérce
Metropolis Media, 2015, megjelenés: június 4.
Ez a könyvhétnek az a meglepetése, amit remélni sem mertem. Amikor két éve megjelent az észt író történelmi detektívregénye, a Melchior, a patikárius és a Szent Olaf-templom rejtélye, azonnal lelkes rajongója lettem: az elköteleződéstől csak az tartott vissza egy ideig, hogy a regény teljességgel félrevezető borítót kapott a tervezőktől. Nos, két év várakozás után megtörtént a csoda, amiben már nem is hittem: megérkezett a második kötet, melyet a kiadó fülszövegbeli ígérete alapján nemsokára követ majd a sorozat harmadik, Melchior és a hóhér lánya című darabja is. Úgy legyen! Addig is itt a patikárius második nyomozása, az Úr 1419. évéből, a régi, gyönyörű, németes és ismeretlen Tallinn-ból. Repesve várom! (Ui.: a borító maradt majdnem ugyanolyan borzalmas: a főszereplő még mindig csak negyven múlt, nem pedig ősz szakállú vénség - de legalább a Vermeer-féle beállítás már közelít a korszakhoz: kár, hogy a jellegzetes ablak csak a gerincen fért el...)
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Csatári Bence: Az ész a fontos, nem a haj - A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája
Jaffa, 2015, megjelenés: június 4.
Lehet, hogy csak átcsoportosításról van szó, és aztán az évben több nem is jön már. Lehet, hogy itt is csoda történt. Mindenesetre idén ez már a harmadik kötet lesz a kiadó történettudományi sorozatában! (2010 1, 2011 2, 2012 3, 2013 3, 2014 4 csodás könyvet termelt ki, idén pedig ez a harmadik, hm: milyen sorozat jön ki abból hogy rendre 1, 2, 3, 3, 4...? ) És milyen pompás témát választott tárgyául! A magyar állambiztonságról szóló könyvekben már olvastam a Kádár-kor zenészekkel és rajongókkal kapcsolatos elkeseredett vagy épp megfontolt lépéseiről, de remek lesz erről egy átfogó tanulmányt kézbe venni.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Tabajdi Gábor: Budapest a titkosszolgálatok hálójában 1945-1989
Jaffa, 2015, megjelenés: június 4.
Legnagyobb örömömre folytatódik az általam montázsosnak elkeresztelt Jaffás történettudományi sorozat is, amelynek első, nagy sikerű, háromszor (vagy négyszer) utánnyomott darabja a szerző és Ungváry Krisztián Budapest a diktatúrák árnyékában című rendhagyó "útikönyve" volt, amely azóta is vissza-visszatérő olvasmányom. A második kötetet Tabajdi egyedül jegyezte, s ez, A III/III. krónikája inkább az időrendi táblázat, a napló és a kortörténeti enciklopédia keverékét adta, megismertetve olvasóját az állambiztonság legbelső berkeivel. Most pedig itt az újabb "útikalauz", az ígéretek szerint a titkos épületek és a még titkosabb akciótervek tárháza. Az Ekultura.hu-n ezt választottam a legjobban várt (magyar) könyvheti könyvemnek.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

A honfoglalók viselete - Magyar őstörténet 1.
Helikon, 2015, megjelent
Magyarok a honfoglalás korában - Magyar őstörténet 2.
Helikon, 2015, megjelenés: június 4.
Majdnem elkerülte a figyelmemet ez a pompás vállalkozás. Pedig szerintem óriási dolog: miközben Magyarországon elvben mindenkit nagyon érdekel a magyar nép eredete, vándorlása, nyelve, történelme, a honfoglalók viselete, szokásai, s e témában bármilyen emeletes ostobaságot képes megvásárolni, hogy többet tudjon - valójában nincs is olyan népszerűsítő szakkönyv, ami megbízható, húsz évesnél frissebb, szemléletében és témájában pedig elég átfogó volna ahhoz, hogy rá lehessen mutatni: ha az érdekel, mivel tűzte meg a ruháját, hogyan nevezte a kenyeret, mivel harcolt, mivel evett, miben hitt, merrefelé tartózkodott 893-ban és mi módon kívánt temetkezni egy leendő honfoglaló, akkor tessék, ezt olvasd el, és megtudod.
A Magyar őstörténet gyönyörű könyvsorozata valami ilyesmit szeretne elérni. Sajnos nem ismert előttem, hány kötetre tervezi a Helikon Kiadó és a MTA BTK Magyar Őstörténeti Témacsoportja, de úgy vélem, ha az első, mondjuk, tíz albumkönyv megjelenik, az már tartalmaz annyi enciklopédikus tudást, hogy két-három generáció érdeklődői is örömmel használhassák majd. Mindjárt az első könyv egy a hagyományőrzőknek is nagyon fontos témát, a honfoglaló magyarok öltözködését mutatja be, sok képpel, izgalmas apróságokra is utalva, a legújabb régészeti és történelmi kutatások fényében. A második pedig történelmi utazást ígér.
Frissítés: mindkét kötetet elolvastam. Itt írtam az elsőről. Itt írtam a másodikról.

Link
Túl korán van még kívánni, de azért... - 11 új könyv
Jön, jön, jön...! - A második könyvkívánság-poszt 
Ezeket is várom - Még egy könyvlista
Megint itt az április, könyvekkel tele 
Későtavaszi könyveim
Májusi vágyak - Megint megjelenésekről

0 Responses