Legújabb újdonságok a könyvespolcra
Már írtam egy bejegyzést arról, milyen csábító csemegék állnak épp megjelenés előtt október-novemberben. A hónap végére azonban olyan sok újabb engem érdeklő könyv kiadását jelentették be, hogy muszáj volt egy még frissebb újdonságlistát szerkesztenem magamnak - és másoknak. Most épp még nyolc kötetet várok nagyon: gondolom, másokkal együtt. (Furcsa belegondolni, hogy ebben az évben eddig százhúsz megjelenésre kezdtem el efféle posztban várakozni...)

Giedra Radvilavičiūtė: Ma éjjel a falnál alszom 
Typotex, megjelent
Novellaválogatás. Nőírótól. Humorral és bölcsességgel. Nagyon hiányzott már nekem mostanában valami ilyesmi. Főleg, hogy az 1960-as születésű litván írónő 2012-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját. S legfőképpen: mert a kötet és szerzője megszállottan állítja, hogy a Ma éjjel a falnál alszom - esszéket tartalmaz. Az esszé az a műfaj, amelyet általában ki nem állhatok: felületesen kellemetes csevegés, amelyből azonban valahogy mindig csak a felületesség marad, ha egy kicsit is ismerős vagy a témával. (Mondjuk, ha Cs. Szabó László egyébként legendás hírű Shalespeare-esszéit összeolvasod Géher István kötetével, amely épp mostanában jelenik meg új kiadásban. Vagy Mészöly Dezsőével... Vagy Shakespeare-rel...) De ezek az esszék érdekelnek: hiszen a kiadó és az irodalmi díj odaítélői azt állítják róluk, hogy novellák. Vajon mifélék lehetnek? Alig várom őket.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Szczepan Twardoch: Morfium - Varsó 1939: nők, kábítószerek, árulás
Typotex, megjelent
Amióta csak hirdetik a kiadó oldalán ezt a könyvet (először még az eredeti, lengyel borítóval), zavar ez a rettenetes fotómontázs. Amikor a magyar fedélkép megjelent, újfent halálra rémített: attól féltem, megszűnik a sorozat egységes és különös dizájnja, amelynek Nagy Norbert ironikus borítóképsora a lényege. De A fagylaltos beharangozása óta tudom, feleslegesen ijedtem meg. Gondolom, szerzői akarat (az 1979-es születésű író hatalmas sikert aratott a könyvvel), hogy a Morfium az eredeti fedélképével jelenjen meg: amely továbbra is végletesen zavaró. Ahogy zavaró lesz maga a 608 oldalon át elmesélt történet is egy morfinistáról meg a háborúról. Egy lengyel átlagpolgárról, aki ki akar maradni a történelemből, az életből, és csak a menekülés meg a morfium érdekli. Alig várom, hogy olvashassam.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Katri Lipson: A fagylaltos
Typotex, megjelent
Színház. Film. Művészet. Hétköznapi élet. Fülszövege alapján valami nagyon sajátos és mégis nagyon európai történet lehet ez a regény, amely a kiadó világirodalmi sorozatának újabb darabja lesz. A finn írónő, Katri Lipson 1963-ban született, eredetileg orvos, aki Svédországban és Afrikában is praktizált már. A gyógyítás mellett azonban egész életében foglalkozott irodalommal, 2008-as regényével, a Kozmonautával pedig számos díjat is elnyert. A fagylaltos eredetileg 2012-ben jelent meg, s megszerezte az Európai Unió Irodalmi Díját. Ráadásul ha megjelenik magyarul, a Typotex Világirodalom sorozat 2015-ös köteteinek száma tizenkettőre nő! Ez azt jelenti, hogy e remek, új, igazi olvasmányélményeket ígérő, kortárs szépirodalmi szériából minden hónapra jut egy darab! Ugyan mikor volt utoljára ilyen sikeres és merész nálunk a kortárs világirodalom kiadása? Szurkolok a sorozatnak: mert eddig még valamennyi kötet nagy élvezet, élmény és meglepetés volt számomra.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Agatha Christie: Balhüvelykem bizsereg
Európa, megjelenés: november 25.
Érkezik. Itt van. Ha ez a regény is a boltokba kerül, bizonyos szempontból véget ér az Agatha Christie-életműsorozat. Számomra, aki a 2004-es Három vak egér megjelenése óta megszállottan gyűjtöm a kemény kötéses Christie-ket az Európa kiadásában, a Balhüvelykem bizsereg lesz az utolsó darab, amelyet a sorozatból a polcomra teszek... S ha ez megtörtént, elmondhatom, hogy a teljes életművet birtokolom, szép, egységes kiadásban... Amely persze a borítócsere miatt nem is olyan egységes. Meg persze nem mindenki olyan öreg, mint én, és nem tizenegy éve kezdte a gyűjtést, így nagyon is van még mit vásárolni a vidám külsejű, ám annál értékesebb beltartalmú, örök klasszikus krimisorozatból. Így persze a Balhüvelykem bizsereg (a negyedik Tommy és Tuppence Beresford-regény) megjelenése sokaknak új kezdet is lesz, nemcsak vég.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Arthur Conan Doyle: A Négyek Jele
Helikon, megjelenés: december 5.
Imádom a Helikon Zsebkönyveket! Azokat, amelyeket örömmel tettem fel a polcomra. Azokat is, amelyeket nem vettem meg, csak ajánlottam másoknak. Azokat, amelyek a boltban az újságos pulton fekszenek vásárlóra várva. Azokat, amelyeket a metrón és a vonaton látok sietős, de lelkes olvasók kezében. Azokat, amelyek a postán hívogatnak. Azokat, amelyek a könyvesboltban, csinos állványon várakoznak az olvasóikra. Mérhetetlenül megörültem neki, amikor a Tanulmány vérvörösben beválogatásával a Helikon Doyle hallhatatlan Sherlock Holmes-történeteit is beiktatta a szériájába. S nem elégedtek meg A bíborvörös dolgozószoba (= A véres bosszú = A brixtoni rejtély) egy új, élvezhető szövegváltozatának a megszerkesztésével. Máris folytatódik a sor, a második Holmes-regénnyel, A Négyek Jelével. Csak reménykedem, hogy hamarosan A Sátán kutyáját és A Félelem Völgyét is olvashatjuk majd szerethető zsebváltozatban.
Frissítés: a kötet szép és kiváló. Mikes Lajos fordítása időtálló és értékőrző. A könyvecskét pedig jó önmagaként kézbe venni, nem mint egy omnibusz-kódex részét. Mindenkinek csak ajánlani tudom.

Håkan Nesser: A felügyelő és a csend
Animus, megjelenés: november 16.
Skandináv krimi: a zsáner, a műfaj mára fogalom. S bár számos kiadó kísérletezik és próbálkozik vele, legjobban mégis talán az Animusnak megy, az egyedülálló és első fecske Skandináv krimik sorozat kitalálójának. A 2007-ben indult sorozat idén már létezése kilencedik évét ünnepelheti, a svéd Nesser pedig azon szerzők közé tartozik, akiktől már 2007-ben is olvasható volt kötet magyarul. Azóta négy könyve jelent meg, A felügyelő és a csend pedig az ötödik lesz. A regénysorozat főhőse, Van Veeteren főfelügyelő ezúttal egy különös és gyanús szekta nyomába ered, miközben fontolgatja a visszavonulást is a bűnüldözéstől. A detektíveskedésről és az igazság kereséséről azonban nem is olyan könnyű leszokni...
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Kristina Ohlsson: Az Ezüstfiú
Animus, megjelenés: november 10.
2014-ben jelent meg nálunk az írónő első gyerekregénye, Az üveggyerekek. Most a folytatást is elolvashatjuk, amely - látatlanban és olvasatlanban mondom - pompás karácsonyi ajándék lehet mindazoknak, akiknek tetszett az első regény, sőt, tulajdonképpen bárkinek, aki szeret olvasni. A három gyerek, Aladdin, Billie és Simona ezúttal egy húsgombóctolvaj nyomába ered, aki azonban mintha a semmibe tűnne el, valahányszor rajtakapni vélik. Ráadásul ott van a százéves legenda is a titokzatos Ezüstfiúról. A misztikum és a realitás ismét lebilincselően keveredhet egy igényes történetben, amelynek rövid, nagybetűs fejezetei már a kisiskolásokat is olvasásra indíthatják. De persze én is alig várom a könyvet...
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Hahner Péter: Legújabb 100 történelmi tévhit
Animus, megjelenés: november 11.
Hát mégsem bírta ki - sóhajtottam fel örömömben, amikor láttam, hogy a történész szerzőnek immár a harmadik tévhites könyve is elkészült. Igaz, a második után biztosította olvasóit, hogy nem lesz több tévhitgyűjteménye... Ám én azért titkon reménykedtem: és lám, igazam lett! Igaz, előbb még megjelent remek kötete a Vadnyugatról, majd pedig kiváló kiskönyve a Kennedy-gyilkosságról (ó, ebből dupla ilyen vastagot is örömmel olvastam volna..), ám végül visszatért a tévhitekhez, ahonnan elindult. Akár szórakozásból, akár információt keresve, akár lapozgatva, akár sorban olvasva ismerkedünk a két tévhit-kötettel, a szakszerű szórakozás és az élmény biztosított. Ugyanezt várom (alig várom!) az újabb könyvtől is!
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

 Link
Túl korán van még kívánni, de azért... - 11 új könyv
Jön, jön, jön...! - A második könyvkívánság-poszt 
Ezeket is várom - Még egy könyvlista
Megint itt az április, könyvekkel tele 
Későtavaszi könyveim
Májusi vágyak - Megint megjelenésekről 
Kívánságok hálójában
Szép a nyár is - Új megjelenések  
Új, újság, újdonság 
Koraőszi könyvtermés 
Olvasmányok októberre és azutánra
0 Responses