Gyümölcskosár 14.: Gyerekirodalom, amit szeretek
Folytatódik a Gyümölcskosár sorozat. Azok közül a bejegyzések közül, amelyekben a Molyon megírt, de más szempontból is érdekesnek sikerült értékeléseimet gyűjtöm össze tematikusan, ez a tizennegyedik része. Egyszer már írtam gyerekirodalomról a kosarakban, mégpedig az elsőben. Ezt és a következő kosarat is ennek szeretném szentelni, mert úgy gondolom, vannak olyan gyerekkönyvek, amelyek nem öregszenek és új meg új külsővel, új és új kiadásokban mindig alkalmasak arra, hogy elolvassuk őket. Az itt szereplő köteteknek az első és az utolsó kivételével mind van két évnél nem régebbi kiadásuk, de a legtöbb már az én gyerekkoromban is olvasható volt.

14. rész: Gyerekirodalom, amit szeretek

Bálint Ágnes: Bari, bari, bárány…
Örök emlék. Az első könyv, amit végigolvastam egyedül. És már előtte is imádtam.
És a felejthetetlen idézet az elejéről:
"Bari, bari, bárány, alig áll a lábán.
Nem is láb az, csak pipaszár,
szokta mondani a szamár.
Jön egy szél, és felborulsz, barika!
Még hogy én? Egy kis széltől?
Nőjön csak ki a kosszarvacskám,
úgy felöklelek minden csúfolódó szamarat,
hogy hármat fog bukfencezni! Beeee!
"

Henrike Wilson: Egyik este otthon…
Jaj, ez nagyon tetszett. Bájos rajzok, jó kis, játékos, ismétlős mese a legkisebbeknek. Barátságos, kedves és mókás.

V. Kubašta: Hófehérke
Elég annyit írni róla: i g a z i üvegkoporsó volt benne….
Gyerekkorom óta imádom. Minden térbeli mesekönyv klasszikus őse a Piroska és a farkassal és a Csipkerózsikával együtt.

Marie-Claude Monchaux: A sehány éves kislány
Életem első ilyen témájú könyve, gyönyörű rajzokkal, ami segített megérteni, hogyan születtem, és hogy mitől szép az, hogy kistestvérem lesz. Megnyugtat afelől, hogy mi történik egy anyukával, így egész piciknek is jó. Hároméves korom előtt olvasták el nekem először és mindig is imádtam. A rajzok kedvesek, finomak és nagyon lányosak. Ettől függetlenül a fiúknak is kiváló könyv.

Méhes Mária Viktória: Szent Miklós legendája
Bájos könyv mesés történetekkel. Segít megismerni Szent Miklós legendáját, rákészülni a Mikulásra, szeretettel és hagyományokkal. A rajzok tényleg álomszépek, innen a giccsen, de mégis édesen.

Madonna: Mr. Peabody almái
Írótól-marketingtől függetlenül: nagyon bájos, okos, szép rajzú és jó szövegű mese.
Bátran ajánlom: kedves, és tanulságos történet didakszis nélkül.

Jakob és Wilhelm Grimm: Grimm legszebb meséi
Az én könyvem barna borítós, meseképes. Rigisztett-ragasztott kötet, mert a sok-sok forgatástól egyes – gyönyörű – rajzok ki akartak esni belőle. Mindig jó újraolvasni! A kedvenceim a következők: Holle anyó, A békakirály (az összes versét tudom kívülről), A brémai muzsikusok, A suszter manói (olyan megható, és gyerekként annyira sajnáltam, hogy soha nem jöttek vissza a manók), A méhkirálynő, A széttáncolt cipellők (egy nem hagyományos kérővel).
Az abszolút kedvencem pedig a Rigócsőr király!

Walt Disney: A szépség és a szörnyeteg
Nekem egy kis füzet van ilyen címen a Disneytől. Akkoriban, amikor kaptam, nagyon drága volt, de engem már a borító is elbűvölt. A filmet még csak a moziban láttam, így nagyon vágytam a könyvre. Kiszámoltam, mennyi pénzem van, de húsz forint hiányzott. – És akkor a nagymamám megvette nekem a könyvet. Azóta is imádom a mesét, ezért is.

Walt Disney: Robin Hood / Csipkerózsika / 101 kiskutya
Van ennek a könyvnek egy párja, ami zöld és a Hófehérkével kezdődik. Egyikőnk ezt kapta, a másikónk azt. Én mindaddig irigykedtem, míg rá nem jöttem, hogy ebben van a Robin Hood! Mégpedig olyan képekkel, amik benne sincsenek a filmben. Remek képeskönyv, egészen meseszerű, nem csak képaláírást nyújtó szöveggel.

Bálint Ágnes: Tündér a vonaton
A Tündér a vonaton az egyik kedvenc könyvem. A régi zöld borítós régi változat van meg, s az egyik kedvencem: már a rajzaival is (Árva Ilona munkái). A történet bájos, de nem édeskés: tündér kerül a vonatra, Flórika, aki aztán egy egész világot teremt magának, s megismerkedik egy másik világgal: az emberekével, és az emberek világát kísérővel. Szerintem az, hogy imádok vonaton utazni, valahol abból az otthonos meseérzésből eredeztethető, amikor Flórika megkezdi utazását (Albinka, ne rugdosd a nénit!), majd kialakítja a saját rejtekhelyét. Az egész könyv pedig tele van remek részekkel. Rögtön az elején az a gondolat már zseniális, hogy az örökifjú Flórika ismerte Margit mamát és barátnőit kislányként. Imádom ezt a részt! (Meg azokat a szavakat: babedényke, bőröndös porcelánbaba, birsalmasajt…) Szeretem a megismerkedést a tücsökkel, a méhecskével, de a kedvencem a korommanó, Piroska és a Szív Király. Egy ideig csak az olyan kártyákat szerettem, amelyeken ők voltak… A varázslat, ami eltölti a könyv végét, egyszerűen csodás. Igazi meseregény, semmilyen direkt, oktató szándék nem látszik rajta, és mégis annyit tanulhat belőle az ember boldogságról, szeretetről, békéről... Mindenkinek ajánlom.

Tove Jansson: A láthatatlan kisgyerek
Imádom ezt a könyvet, amióta megkaptam. Különösen A böhöli, aki szerette a csendet című elbeszélés olyan, hogy annak idején sírdogáltam rajta, s ma is nagyon meghat. De a Tavaszi dal is tetszik. A kötetnek sokáig nem volt folytatása. Amikor (még mindig a Móra, majd egy idő után új kiadó, a Napkút) új fordítással megkezdte kiadni Jansson műveit, azonnal lecsaptam rájuk. De minden elromlott: mindenkit másképp hívtak, miden másképp hangzott, a komoly-kedves történetekből harsányan groteszkek lettek… Ez a cikk jól kifejezi az én véleményem is, és még szórakoztató is (leszámítva, hogy ő autentikusként a Varázskalap a Múminvölgyben fordítására szavazna, egyébként joggal, bár elgondolkodtató, hogy minden kommentáló A láthatatlan kisgyereket érzi hangulatilag a legjobbnak).
Így leszámoltam a múminok újabb formációival: megmarad nosztalgikus emlékként ez az egy könyv: A láthatatlan kisgyerek.

Clara Nast: Csöpike, a pajkos kisleány
A szüleimtől kaptam, miután Tutsek Anna Cilikéjébe beleszerettem. Persze Csöpike más: „kislányabb”, problémásabb, de nagyon bájos. Később megtaláltam nagymamám könyvtárában régi kiadásban is, amelyben a kislányt Csöppikének hívják… (Így már van értelme...)
Azért kíváncsi lennék az igazi Clara Nast regényre, hiszen ezt Gáspárné Dávid Margit a felismerhetetlenségig magyarrá dolgozta át. Ráadásul az író Lottchenje és Hummelchenje a tízes években született meg, míg Csöpike a kortárs magyar valóságba került át.

Alice Vieira: Rosa, kis húgom, Rosa
Kedves, vidám, szókimondó meseregény arról, hogyan bolydul fel egy család élete, mert megjött az új kistestvér. Aranyos, rövid történet, nagyon tetszik.

Tim Vicary: Mary, Queen of Scots (Oxford Bookworms)
Meghatározó élmény: életem első angol nyelvű könyve volt, ráadásul történelmi téma, amit imádok. A fikció szerint titkos iratok kerülnek elő, amelyek bemutatják nekünk Stuart Mária életét saját elbeszélésében. Első szintű, végtelenül egyszerű szöveg kedves, szuggesztív rajzokkal kísérve. Ma egy óra sem volt már újraolvasni, de még mindig érzem közben azt a lelkesedést, várakozást, ahogy először olvastam: kezdőknek remek beszerzendő!

Janet Hardy-Gould: Henry VIII and his Six Wives (Oxford Bookworms)
Második angolul olvasott könyvem volt annak idején. Kettes szintű, vagyis még mindig nagyon egyszerű a nyelvezete. Minden angol- és történelemrajongónak ajánlott azonban. Kiválóan, s egyes magyar könyveknél (VIII. Henrik magánélete) jóval megbízhatóbban veszi végig a hatszor újraházasodó király életét, feleségeinek sorsát fényképekkel és rajzokkal kísérve, fikciója szerint eredeti dokumentumokat idézve. Minden kezdő angolosnak bátran ajánlott: országismeretet és nyelvismeretet ad egyszerre.

Tim Vicary: The Brontë Story (Oxford Bookworms)
Remek kiskönyv kezdő angolosoknak. Remek összefoglalása a három írónővér életének az apa elbeszélői szemszögéből elmesélve. Megismerhetjük ifjúkori játékaikat, bátyjukat, az önmagát elpocsékoló Branwellt, a korán elhunyt nagyobb lányokat, az erkölcsös anyát, a lelkészlakot… Természetesen ez „csak” egy könnyített olvasmány (3-as szintű), de Sheila Kohler nemrég magyarul is kiadott, hasonló fikciójú, de összevissza burjánzó és szenzációkereső „nagy” művénél százszor megbízhatóbb és stílusosabb.

Bezerédy Amália: Flóri könyve
Hihetetlen kirándulás két századdal vissza az időben. Olvasó-, képes- és verseskönyv pici gyerekeknek. Klasszikus találós kérdések, földrajzi leírások, imák, mulattató verses történetek, gyönyörű képek. Imádom!
Ez nem az eredeti Flóri könyve Bezerédy Amáliától, hanem egy későbbi kiadás, amelyet Rajka Teréz egészített ki. De már így is több mint százötven éves klasszikus.


Más gyümölcskosarak:
Gyümölcskosár 1.: Kedvenc gyerekregényeim
Gyümölcskosár 2.: John Lukacs a történelemről
Gyümölcskosár 3.: Történelem találomra
Gyümölcskosár 4.: Jó olvasmányok
Gyümölcskosár 5.: Antonia Fraser munkái
Gyümölcskosár 6.: Művészet mértékkel
Gyümölcskosár 7.: Klasszikus magyarok
Gyümölcskosár 8.: Klasszikusokról röviden
Gyümölcskosár 9.: Sok-sok világirodalom
Gyümölcskosár 10.: Mindenféle magyarok
Gyümölcskosár 11.: Festészetről, festményekről 
Gyümölcskosár 12.: Építészetről, szobrászatról, tárgykultúráról érdekesen 
Gyümölcskosár 13.: Egy kis tudomány 
Gyümölcskosár 15.: 13+1 ifjúsági regény
Gyümölcskosár 16.: Történelmi tallózás
Gyümölcskosár 17.: Öt ország történelme
Gyümölcskosár 18.: Egy kis magyar történelem
0 Responses