A legjobb könyvek 2014-ben
Miután tavaly egészen hosszú listát állítottam össze az év legjobb olvasmányairól, idén is fontosnak tartottam elkészíteni a rangsoromat. Úgy éreztem, idén nehezebb a dolgom: talán mert jóval több friss, 2014-es könyvet olvastam idén, mint tavaly 2013-ast, így a bőség zavara miatt fájó szívvel kellett lemondanom remek olvasmányok feltüntetéséről. Végül mégis megszületett a lista, amelyen még a lehetetlen is megkíséreltem: egymáshoz mérve is rangsoroltam a köteteket. Máris tudom, hogy ez a sorrend lesz az, ami a legkevésbé állja majd ki az idő próbáját, hiszen hangulatomtól függően hol ezt, hol azt a könyvet értékelem többre. Az viszont biztos, hogy amit itt felsoroltam, évek múlva is nagyon fogom szeretni.
Először a szépirodalom, a fikció 20+2-es listája következik, majd alatta a nem fikciós, tehát történelemmel, természettudománnyal, színészettel kapcsolatos 10+1 kedvenc könyvemet soroltam fel. Így összesen 33 remek olvasmány szerepel a listán a tavalyi 22+2 után...

Szépirodalom

1. Agatha Christie: Miss Marple
Európa
Egy novelláskötet, amely - stílszerűen a nagyon angol Mary Poppins szavaival - maga a megtestesült tökély. A krimi királynőjének valamennyi Miss Jane Marpe-ről írt remek elbeszélése egyetlen összkiadásban, ráadásul Borbás Mária, Etédi Péter és Sipos Katalin avatott fordításában. Itt írtam róla.
2. Robert E. Howard: Fekete Turlogh és a kelták
Delta Vision
Rég várt csemege: a fantasy műfajának iskola- és zsánerteremtő zsenije ezúttal valós történelmi díszletek között mozgatja emberléptékűnél hatalmasabb kelta hőseit. Mészárlás, mágia, ősi, inhumán varázslat, véres kegyetlenség és nemes szerelem olvad össze egyetlen kaleidoszkópban. Itt írtam róla.
3. Levent Mete: Rika agyában
Typotex
Utazás az elme titkai között és groteszk-abszurd álomlátás diktatúráról és szabadságról: frappáns válasz arra a kérdésre, milyen sci-fit is írna egy pszichiáter. Bár tudományos-fantasztikus regény, amely beavat a gondolkodás és a nyelv működésébe, valódi, jelképekkel telt szépirodalom is. Itt írtam róla.
4. Robert J. Sawyer: Kifürkészhetetlen
Metropolis Media
Az év egyik legnagyobb felfedezése: a kanadai szerző, akit magamban kissé Asimovhoz szeretek hasonlítani (s bizalommal ajánlom még tőle a Flashforwardot és a Lélekhullámot is), s a könyv is, amely okos, szomorkás és ötletes példázat életről, halálról, hitről, s arról, miért is vagyunk a világon. Itt írtam róla.
5. Mary Robinette Kowal: Üvegbűbáj
IPC
A tavaly a legjobb olvasmányaim közé beválasztott Tünékeny illúziók sokkal kiválóbb címmel (és szöveggel) magyarított folytatásában az írónő aprólékosan kidolgozott alternatív-bűbájoló történelmű világa egyszerre csak életre kelt. 1804 Angliája és Belgiumja immár nemcsak austeni: veszélyes is. Itt írtam róla. A regényt neveztem 2014 legmaradandóbb könyvélményének is.

6. Agatha Christie: A Greenshore-gloriett
Európa
Hosszú évek után az első olyan Agatha Christie-könyv, amely első kiadás, s nemcsak nálunk, külföldön is. A hatvanévnyi téli álom után új életre támadt kisregény szórakoztató, fordulatos, lebilincselő, igazi Christie. A sokáig kiadatlan Poirot-nyomozásnak már a megszületése is kalandos. Itt írtam róla.
7. Lee Child: Nincs visszaút
General Press
Mindenévi Reacherünk ezúttal különösen frappáns és tökélyre törő darab. Lee Child mindent beleírt, ami csak szerethető a regényeiben: a katonaságot, ahova ezúttal Reacher visszatér egy időre, a barátság, bizalom erejét, a holmesi bonyolultságú nyomozást - s mindezt abszolút eredetien. Itt írtam róla.
8. Karl May: Winnetou I-IV.
Duna Könyvklub
Bár a négy könyv közül csak egy a 2014-es év termése, feltétlenül szerepeltetni akartam a listán: hiszen először olvasható a német író leghíresebb indián története modern magyar nyelven, kihagyások nélkül és csonkítatlanul. A legromantikusabb indián hős visszatért! Itt írtam róla.
9. Jack London: Ezer halál
Metropolis Media
Miután a tavalyi Chesterton-kötettel a Galaktika Baráti Kör könyvsorozata is újraindult, idén remek válogatással gazdagodott a sor: London fantasztikus novelláival. A vadon írója is úgy jár, mint H. G. Wells: társadalmi témájú könyvei menthetetlenül avulnak, zsánerművei viszont most kelnek új életre. Itt írtam róla.
10. Georges Simenon: Maigret és a három nő
Agave
2011 óta először jelent meg három Maigret is egy évben (a Maigret és a három nő, a Maigret és az idegek harca, továbbá a legelső regény a felügyelőről, a Maigret és a furcsa idegen), sőt, A gyilkos című bűnregény is idei termés volt. Egyértelmű azonban, hogy számomra az első volt a legjobb. Itt írtam róla.
11. Piers Anthony: A mágia forrása
Delta Vision
Mivel Xanth mesés-mágikus világával csak idén ismerkedtem meg (a Varázslat Kaméleonnak című könyvben), így tavaly még nem vehettem fel a legjobb 2013-as olvasmányok listájára. Most azonban mindenképp szerepeltetnem kellett a folytatást, az egyik legjobb fantasyt, amit valaha olvastam. Itt írtam róla.
12. Isaac Asimov: Azazel
Metropolis Media
Hosszú idő után új Asimov jelent meg nálunk: a novelláskötet 18 fantasztikus elbeszélése ötletesen, groteszk humorral mutatja be egy két centiméteres, vörös démonka működését a Földön. Az írásokat habkönnyűként reklámozzák: szerintem viszont szellemesek. Itt írtam róla.
13. Ray Bradbury: A Toynbee-átalakító
Agave
A költői science-fiction (és a szépirodalom) alig két éve elhunyt zsenijének életművét évek óta az Ageve kezeli, mégpedig remekül: ezúttal azonban egy ritka csúf, vérvörös borítóba sikerült csomagolniuk a mester nyolcvanas években írt novelláit, amelyek közül a címadó lett a kedvencem. Itt írtam róla.
14. Stephanie Barron: Egy boszorkány portréja
IPC
Az amerikai írónő korhű, kalandos, kedélyes és kifinomult krimisorozatának harmadik kötetében is hű marad elképzeléseihez: ismét egy Jane Austen életútjába beillesztett nyomozás történetét olvashatjuk el az írónő posztumusz előkerült naplójegyzetei alapján. Stílusos történelmi krimi! Itt írtam róla.
15. Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt: A tanítvány
Animus
Rég várt, csak első látásra elrémítően vaskos skandináv krimi A tanítvány: a svéd szerzőpáros első, Sebastian Bergman kriminálpszichológus nyomozásait bemutató, Ingovány című könyvének önmagában is megálló folytatása. A tökéletes befejezéstől a kiállhatatlan főhősig: remek. Itt írtam róla.
16. Andrea Maria Schenkel: Macska és kölyke
Tarandus
Magányos és nem szeretett regény: elriasztó magyar borítójával, a címlapi "német krimi" felirattal, vagyis egy "alantas" zsánerhez való egyértelmű kapcsolódásával sikerült elérni, hogy a legtöbben ne szépirodalomként olvassák. Pedig az: szomorú, szép, sötét és kegyetlen. Itt írtam róla.
17. Samuel Bjørk: Magányos utazó 
Athenaeum
Óriási meglepetés: nagyon jó skandináv (norvég) krimi, amelynek év végi megjelenése igazi váratlan öröm volt. A rövid, hangulatokban gazdag fejezetek, a tisztességesen, sőt, remekül összekapcsolt, elsőre mégis zavarba ejtően számos történetszál, a nyomozók: mind kiváló könyvet ígérnek. Itt írtam róla.
18. Arnaldur Indriðason: Hipotermia
Animus
Évek múltával végre egy újabb könyv a legjobb izlandi krimiszerzőtől. Vagy, ha ez nem lenne elég nagy dicséret (hiszen én is csak öt izlandi írót ismerek összesen): okos, csavaros, szomorkás és hangulatos nyomozás valami nagyon sötét és nagyon magányos után. Igazi élvezet! Itt írtam róla.
19. Susan Spann: Macskakarmok
IPC
Egy kiváló, új történelmi krimisorozat indító darabja, amely teljesen véletlenül talált rám. A japán sinobi (vagyis nindzsa) és a portugál jezsuita nyomozása is bizonyítja: az IPC-re figyelni kell, hiszen nagyon intelligens könyvválasztásokkal kényeztetik olvasóikat, a néha igen nőies borítók ellenére is. Itt írtam róla.
20. Robert Crais: A gyanúsított
XXI. Század
A kiégett nyomozót és a gyászoló, magányos kutyát szerepeltető detektívregény egyszerre modern és klasszikus: nem csodálom, hogy a Reader's Digest rövidített regénykiadásai között is épp ez a krimi került be a századik, jubileumi Válogatás-kötetbe. Örök, mozgósító és különleges élmény, jó olvasni. Itt írtam róla.
+1. Falak mögött a világ - SF-antológia
Ad Astra
Teljesen véletlenül, ajándékként talált rám ez a csodás elbeszéléskötet, azóta azonban mindenhol csak áradozom róla, szóban és írásban. Nagyon erős, jelentős gyűjtemény, sokoldalú, különös, ízig-vérig science-fiction, egy-két kivétellel csupa kiérlelt írással, amit öröm olvasni. Itt írtam róla.
+ 2. Eric Muldoom: Boszorkánylovag
Delta Vision
Sokáig gondolkodtam, melyik mű kerüljön még ide: Ignaczy Karpowicz Csoda című, abszurd regénye, vagy épp Alfred Komarek új Polt-könyve, a Polt felügyelő és a nadragulya, netán Rebecca Shaw nagyon angol Az új lelkésze. Végül azonban a magyar szerző kiváló fantasyját választottam. Itt írtam róla.

Non-fiction

1. Ungváry Krisztián: Tettesek vagy áldozatok? - Feltáratlan fejezetek a XX. század történelméből
Jaffa
Szókimondó, szakszerű és különleges történelmi tanulmányok gyűjteménye a magyar és az európai (fél)múltról. Itt írtam róla.
2. Sándor Klára: A székely írás nyomában
Typotex
A sokak által rovásnak nevezett írás teljes bemutatása, története, s valamennyi régi rovásírásos felirat elemzése egyetlen humoros és okos könyvben. Itt írtam róla.
3. Vonyó József: Gömbös Gyula
Napvilág
Egy igazán fontos életrajz: a harmincas évek legvitatottabb miniszterelnökének politikai pályája a tények és az eszmék tükrében. Itt írtam róla.
4. David Suchet: Poirot és én
Akadémiai
Mindenki kedvenc Poirot-színészének önéletrajza, amely a hetvenrészes tévésorozat forgatása és a színészi munka mellett Agatha Christie kis belgáját is bemutatja. Itt írtam róla.
5. Simon Attila: Magyar idők a Felvidéken 1938-1945
Jaffa
Ablonczy Balázs A visszatért Erdély című kötetének testvére és méltó párja, a bécsi döntés után visszatért Felvidék életének története, sine ira et studio. Itt írtam róla.
6. Marijke Huisman: Mata Hari - A legenda él
Typotex
A legismertebb kémnő új életrajza, amelyből kiderül, Mata Hari nem is kémkedett: az egzotikus táncosnő első olyan magyar biográfiája, amely tudományosan megbízható. Itt írtam róla.
7. John Lukacs: A huszadik század rövid története
Európa
A kilencvenéves, magyar származású történész legújabb összefoglalása magyarul: szókimondó, eredeti, eretnek és szakszerű. Itt írtam róla.
8. Jacques Levron: A versailles-i névtelenek - A francia udvar kulisszatitkai
Gabo
Csevegő hangú, mégis hatalmas kutatási anyagra támaszkodó életrajzok a Napkirályok korának polgárairól: a fodrásztól a gyóntatóig. Itt írtam róla.
9. Takács Tibor: Szoros emberfogás - Futball és állambiztonság a Kádár-korszakban
Jaffa
Kádár-kori történelem abszolút újszerű megközelítésben: a magyar sport és futball története felől megközelítve, sok érdekes anekdotával. Itt írtam róla.
10. Anette Dumbach - Jud Newborn: Sophie Scholl és a fehér rózsa
Park
Mozgósító történelmi téma új feldolgozása: a nemzetiszocializmus ellen küzdő, kivégzett német diáklány és társainak életrajza. Itt írtam róla.
+ 1. Horváth Dezső: A Higgs-bozon
Typotex
Egy végre-valahára megjelent tudományos könyvújdonság: a 2012-ben megtalált részecske "életrajza". A Higgs-bozon utáni kutatást, felfedezésének lényegét és felismerésének történetét egy magyar részecskefizikus, a történések részese írta meg.

Linkajánló:
2013 - A legjobb olvasmányok 2013-ban
2012 -  Az év szeretni való megjelenései
2011 -  2011 legjobb 13+1 könyve
Ekultura.hu-s linkajánló: 

Ekultura.hu - 2015: 2014 legmaradandóbb filmélményei
Ekultura.hu - 2015: 2014 legmaradandóbb könyvélményei 
Ekultura.hu - 2014: Mi kerüljön a karácsonyfa alá 2014-ben?
Ekultura.hu - 2014: Legemlékezetesebb nyári olvasmányaink - 2014 
Ekultura.hu - 2014: Mit várunk legjobban a Könyvhéten? - 2014
Ekultura.hu - 2014: Mit várunk legjobban a Könyvfesztiválon? - 2014
Ekultura.hu - 2014: 2013 legmaradandóbb filmélményei
Ekultura.hu - 2014: 2013 legmaradandóbb könyvélményei
Ekultura.hu - 2013: Mi kerüljön a fa alá?
Ekultura.hu - 2013: Mit várunk legjobban a Könyvhéten?
Ekultura.hu - 2013: Mit várunk legjobban a Könyvfesztiválon?
Ekultura.hu - 2012: 2012 legmaradandóbb könyvélményei 

Megjegyzés: majdnem egy hónappal a cikk posztolása után rá kellett jönnöm, hogy véletlenül felkerült egy 2013-as könyv is a listára. Ez pedig épp a Winnetou. A sorozat (kiadóátalakulás és egyéb okok miatt) ugyanis éppen a Winnetou megjelenése közben állt le egy időre: az első kötet még 2012-ben, a következő három pedig nagy kihagyásokkal 2013-ban látott napvilágot. Közülük is a negyedik már olyan későn, az év végén, hogy sem a netes könyváruházak, sem a közelemben lévő boltok nem kapták meg, csak 2014-ben. Így bennem az rögzült, hogy a könyv 2014-es. (Még az ekultura.hu-n is hibás dátummal írtam róla, de ezt most javítottam.) Így azután meghagyom a listán a helyén, hiszen fenti okoknál fogva a 2013-as listára úgysem kerülhetett fel...
0 Responses