Szorgosan gyűjtögetett megjelenések
Bár még szinte véget sem ért a Könyvfesztivál, máris közeleg a Könyvhét. A kiadók pedig újabb és újabb könyvekkel állnak elő, így aztán nem győzöm szorgosan gyűjtögetni az új és új megjelenéseket. Íme egy ízelítő belőlük.

Dora Kaprálová: Egy férfi - Válasz Esterházy Péternek
Typotex, megjelent
Ha elolvassuk a ma Berlinben élő, brünni írónő könyvének címét, valószínűleg meg is van a téma. E. P., a mai magyar irodalom (egyik?) legnagyobb szerzője 1995-ben adta ki (egyik?) legjobb rövid művét, az Egy nőt. Íme a cseh válasz 2013-ból, egy kortársnőtől, aki nem mellesleg kritikus, újságíró, dramaturg, forgatókönyvíró és publicista. Ez a Typotex Világirodalom sorozat idei hatodik kötete... Itt írtam róla.

Michael Hjorth - Hans Rosenfeldt: A néma lány
Animus, június 7.
A Skandináv krimik sorozat megállíthatatlanul bővül tovább. Ezúttal a Sebastian Bergman kriminálpszichológus ügyeit bemutató regényfolyam érkezik el a negyedik kötetéhez. A szerzőpáros letehetetlenül izgalmas és meglepő cselekménybonyolítású három korábbi könyve után (Ingovány, A tanítvány, Sír a hegyekben) sejtem, hogy az izgalom és szórakozás most is garantált. Itt írtam róla.

Indrek Hargla: Melchior és a hóhér lánya
Metropolis Media, június 9.
És: itt a harmadik kötet! Az észt szerző eredetileg önálló könyvnek, majd trilógiának indult, de ma már öt kötetet számláló, világhíres történelmi detektívregény-sorozata elért a bűvös hármas számhoz! 1422-ben vagyunk: Melchior, a patikárius ezúttal a hóhér lányának, egy emlékezetét vesztett férfinak és egy láthatatlan gyilkosnak az ügyét bogozgatja. A szerző pedig június 9-én ellátogat Magyarországra! Ezt a könyvet jelöltem az ekultura.hu-n a Mit várunk legjobban a Könyvhéten? - 2016 kérdésre is. Itt írtam róla.

Stephanie Barron: A szolgáló titka
I. P. C., megjelent
Legalább ez: ha már sem a Bűbájoló történetek nem folytatódtak mindeddig idén, sem Susan Spanntól nem jelent meg másfél éve új japán történelmi krimi... Szerencsére az amerikai írónő Janes Austen (fiktív) nyomozásairól írt remek sorozata töretlen: itt a magyarul legfrissebb, ötödik darab, amelyben egy cselédlány férfiruhába öltözötten megtalált holtteste indítja el az eseményeket. Itt írtam róla.

Böszörményi Gyula: Beretva és tőr
Ambrózy báró esetei 2.5., Könyvmolyképző, június 9.
Na, ne már... És mégis... Először ott volt a Leányrablás Budapesten, amely sok-sok-sok hűhóval majdnem a semmiért fejeződött be. Azután A Rudnay-gyilkosságok, amely igazán jó krimi volt, de még csak nem is emlékeztetett az első könyvre. Most pedig itt egy kettő és feledik kötet, mindössze 90 oldalon... Ha ez a "hogyan nyúzzunk le egy rókáról tíz bőrt" tanfolyam, akkor helyben vagyunk. De ha ez egy arányosan eltervezett és megszerkesztett krimitrilógia - hát megeszem a kalapom. És mégis: kell, mert érdekel. Itt írtam róla.

Szelke László: A Gresham a nácik ellen - Az ellenzék, az embermentés és az ellenállás hálózatai
Jaffa, június 14.
Újabb gondolatébresztő kötet a kiadó történettudományi sorozatából: újabb parádésan figyelemfelkeltő csomagolás. Egy luxusszálloda története a 19. századtól egészen a második világháborúig. Itt írtam róla.

Gerő András: Ferenc József és a magyarok
Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány, június 9.
Szerencsére kezd a messzeségbe merülni a szerzőhöz méltatlanul levezényelt, érthetetlen célpontú antiszemitizmus-vita: marad azonban annyi, hogy Gerő jó történész. E könyvét - pontosabban az elődét - 1988 óta szeretem: így most is, újra várom. Itt írtam róla.

Gellér Katalin: A magyar szimbolizmus
Corvina, május 31.
Valószínűleg úgy kellene gondolkodnom az időről, mint az Úr teszi Babits Jónás könyvében. Akkor talán nem éreztem volna úgy, hogy reménytelen dolog várni, hogy a Corvina Stílusok-Korszakok sorozata folytatódjék három év után. Pedig: íme az új kötet! Itt írtam róla.

John Gribbin: 13,8 - A Világegyetem valódi kora és a mindenség elmélete nyomában
Akkord, június 9.
A Talentum Tudományos Könyvtár lassan növekszik, de biztosan. Amikor újraolvasom a színesborítós, okos kötetek egyikét-másikát, mindig megállapítom, milyen jól ír John Gribbin. Így aztán alig várom legújabb könyvét, a 13,8-at is. Itt írtam róla.

Link
Könyvek, amelyekre érdemes várni 1.
Könyvek, amelyekre érdemes várni 2. 
0 Responses